Miscellaneous  /  October 3, 2011

Merken bouwen: een brandende kwestie in de zorgmarkt

‘Branding’ is een hot topic in de zorg. Om allerlei redenen. Een merkstrateeg zal je vertellen dat je branding kunt gebruiken om een emotionele band met je klant op te bouwen. Op zich in de zorg geen overbodige luxe. Al denk ik dat je voor menig doctoren en ook nog wel een lesje ‘omgaan met mensen’ tegenaan mag komen.

In Nederland komt branding in de zorg vooral op omdat de zorg een zorgmarkt is geworden. En ziekenhuizen en andere zorginstellingen willen zich onderscheiden. Danwel om te claimen dat ze het enige echte ‘thuisziekenhuis’ zijn van de streek. Of omdat ze zich als topklinisch instituut willen positioneren tussen de algemene ziekenhuizen en academische ziekenhuizen, zoals met het nieuwe merk Santeon wordt geprobeerd.

Weer anderen willen snappen dat een merk niet alleen naar de buitenwereld iets zegt maar ook naar de binnenwereld. Branding wordt in dat geval gebruikt om aan artsen, verplegend personeel en al het ondersteunend personeel duidelijk te maken welke klantbelofte in ieder klantcontact waar gemaakt moet worden.

Hoe dan ook, de afgelopen jaren kreeg ik regelmatig vragen om zorgbestuurders een inkijkje te geven in de wereld van branding. De presentatie vind je hier onder, met een aantal voorbeelden uit Nederland en een aantal voorbeelden uit de VS waar ze – zeker qua emotie – nog een stukje verder gaan dan op dit moment in Nederland gebruikelijk is.